Оброшинська сільська рада

Львівський район, Львівська область

Реєстрація на території громади - один з головних чинників для її розвитку

Дата: 20.12.2022 11:02
Кількість переглядів: 156

Про особливості  наповнення бюджету громади, важливість реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб підприємців, реєстрації місця проживання мешканцями на території Оброшинської громади та, як вищевказані показники впливають на наповнення місцевого бюджету, базову та реверсну дотації спілкувались з керуючим справами Оброшинської сільської ради Іваном Бешлеєм.

 

 

-  З яких надходжень формується бюджет нашої громади, і на чому полягають особливості його формування?

 

-  Якщо коротко, то бюджет громади формується із багатьох доходів, які умовно можна поділити на декілька груп: частина загальнодержавних податків, місцеві податки та збори, неподаткові надходження, субвенції та дотації. До місцевого бюджету надходить лише частка загальнодержавних податків та зборів. Серед податків, частина з яких доходить до громади це - податок на доходи фізичних осіб, єдиний податок, акциз на спирт, алкоголь, паливо тощо. Частка надходжень різна.

Понад 70%надходжень до нашого бюджету становить ПДФО (податок на доходи від фізичних осіб). ПДФО сплачується юридичними та фізичними особами у розмірі 18% від нарахованого доходу (заробітна плата та інші) з одночасною виплатою заробітної плати. Розподіл цього податку наступний : 64% залишається в місцевому бюджеті, а 36% сплачується до Бюджету України. Відповідно, чим більше на території ОТГ зареєстрованих юридичних осіб, які мають найманих працівників і, чим вищі у них заробітні плати – тим більше коштів сплачується до місцевого бюджету.

Іншим важливим податком, який наповнює бюджет громади є єдиний податок, що становить 16% власних надходжень місцевого бюджету нашої громади. Єдиний податок сплачується ФОП, які зареєстровані на території Оброшинської ТГ.  

 

 - Отож, чому важлива реєстрація юридичних осіб і фізичних осіб підприємців на території нашої громади? Поясніть детальніше.

-  Звісно. До прикладу, Ви працюєте, сплачуєте податки і правомірно очікуєте, що на ці гроші у вашому селі  з’являться, скажімо, нові дороги, освітлення вулиць, шкільний автобус до кращої школи у сусідньому селі. Але, якщо Ви працюєте на підприємстві, зареєстрованому не в місці вашого проживання, або Ви самі , як підприємець , не зареєстрували свою діяльність на території нашої громади, тоді ваше село і громада загалом не отримує нічого з ваших податків.  Як наслідок, свою частку коштів Ви сплачуєте тій громаді, де зареєстроване підприємство чи Ваша підприємницька діяльність. Тому, згаданий вище ПДФО та реєстрація підприємницької діяльності на території громади є важливими для її розвитку.

 

 

- Для пересічного українця терміни «податкоспроможності місцевих бюджетів», а також «реверсна та базова дотації» є незрозумілими та потребують роз’яснення. Роз’ясніть будь-ласка, що вони означають.

 - Дані терміни появились в українському законодавстві відносно недавно та пов’язані з реформою децентралізації. Однією з цілей даної реформи є підвищення фінансової спроможності місцевих громад та надання їм більшої кількості повноважень як в питаннях формування дохідної частини місцевих бюджетів, так і в питанні фінансування видатків. В результаті, держава стала залишати більше податків «на місцях», тобто в громадах. Раніше ж зібрані податки і доходи спрямовувались в Державний бюджет, а вже потім перерозподілялись на місцевий рівень. Водночас ряд витрат, які раніше фінансувались через Державний бюджет, почали фінансуватись за рахунок місцевих бюджетів. Таким чином, держава зробила громади більш самостійними, надавши їм не тільки більше прав, але й обов’язків.

 

На практиці виявилось, що далеко не всі громади можуть фінансувати свої потреби за рахунок зароблених коштів , отож потребують фінансової допомоги. Іншими словами є ряд громад, які умовно можна вважати «біднішими». Існування таких громад пов’язано з цілим рядом факторів. Зокрема, мова йде про різницю в рівні соціально-економічного розвитку територій (спричинена місцем їх розташування, ресурсним потенціалом, наявністю діючих підприємств на території громади, історичними особливостями) і особливостями оподаткування, зокрема концентрацією податкової бази в окремих громадах (наприклад, ПДФО, який сплачують за місцем праці особи).

Задля підтримки громад з меншими доходами держава використовує так зване “горизонтальне вирівнювання” — забирає ресурси в багатших громад (реверсна дотація) і віддає біднішим (базова дотація). 

Рішення про те, який вид дотації застосувати для кожної громади, приймають на основі трьох показників: кількість ЗАРЕЄСТРОВАНОГО населення, надходження податку на доходи фізичних осіб, індекс податкоспроможності відповідного бюджету.

 

- Як держава вирішує, в якої громади вилучати кошти, а якій надавати?

- Для того, щоб визначити, з якою дотацією (базовою чи реверсною) буде місцевий бюджет  «уряд» проводить порівняння надходження ПДФО(податок на доходи фізичних осіб) на одного жителя громади з середнім по Україні. Критерієм визначення дотаційності місцевого бюджету є індекс його податкоспроможності.

 

- Що ж таке індекс податкоспроможності, розкажіть детальніше.

– Якщо коротко, це коефіцієнт, що визначає рівень податкоспроможності конкретного бюджету порівняно з аналогічним середнім показником по всіх бюджетах у розрахунку на одну людину.

Цей індекс обчислюють окремо для кожної громади. В основі розрахунку закладено чисельність зареєстрованих мешканців конкретної громади, надходження до її бюджету ПДФО та податку на прибуток приватних підприємств (останній враховують лише для обласного бюджету).

 

- Як впливає чисельність населення в громаді на ці показники?

- Під терміном чисельність населення мається на увазі не кількість мешканців, що фактично проживають на території громади, а кількість осіб, які зареєстровані на даній території.  Оскільки розрахунок реверсної чи базової дотації прямо залежить від суми ПДФО на одного жителя громади(до уваги беруться лише зареєстровані мешканці). З цього випливає певна залежність: чим менша кількість зареєстрованих жителів, тим більший показник індексу платоспроможності громади.

 

- Яке ж значення для громади має величина індексу платоспроможності?

 -  Якщо коротко, то існує певна залежність. Якщо індекс платоспроможності становить від 0,9 до 1,1, то така громада не віддає державі грошей і не отримує нічого з бюджету. Якщо індекс перевищив 1,1, то держава в такої громади забирає половину від того, що перевищує надходження податку на доходи фізичних осіб у порівнянні з аналогічним середнім показником по всіх бюджетах місцевого самоврядування в Україні у розрахунку на одну людину.

Якщо індекс є меншим за 0,9, то держава дотує такі громади, тобто надає базову дотацію відповідному бюджету в обсязі 80% суми, необхідної для досягнення значення індексу забезпеченості відповідного бюджету 0,9. Тобто базова дотація — це не 100% компенсація коштів, яких не вистачає, враховуючи середньодержавний показник, а компенсація лише 80% від  суми, якої не вистачає до досягнення показника 0,9 середнього значення індексу по Україні.

 

Отож, доволі часто настає ситуація, зокрема і у нашій громаді також, коли особи зареєстровані в  іншому місці, і не хочуть реєструватись на території громади, а витрати на обслуговування таких мешканців, лягають на органи місцевого самоврядування. Питання не лише в тому, що ці витрати можуть бути доволі суттєвими, хоча це дійсно так, а й в можливості фінансування цих додаткових витрат.

 

 

- Якщо підсумувати, то реєстрація мешканців та бізнесу на території громади має великий вплив на  її платоспроможність і розвиток?

- Звісно, що так.  Кількість мешканців громади, ФОПів та юридичних осіб, що функціонують на території громади відіграють значну роль у формуванні нашого бюджету.

 Як зазначалося вище, реєстрація підприємницької діяльності, створення робочих місць на території громади, реєстрація місця проживання на  її території – все це збільшує платоспроможність громади. Це в свою чергу дасть можливість отримувати надходження до нашого місцевого бюджету і в подальшому ремонтувати дороги, здійснювати освітлення вулиць, покращувати умови навчання в школах, садочках та завершити будівництво запланованих об’єктів.


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень